3 steg du kan ta för att satsa på digitalisering

När vi pratar om det digitala känner jag ofta att vi stannar vid marknadsföring och försäljning. Vi spenderar för lite tid på att fundera kring hur digitalisering faktiskt påverkar hela vår verksamhet. Risken är därmed att vi köper in digitala lösningar och tjänster som verkar häftiga och gör att vi ser ut att vara lite digitala, men glömmer att fundera på kärnan i vår verksamhet. Vad bör man då göra för att satsa på digitalisering?

3 steg du kan ta för att satsa på digitalisering

Här är 3 sätt du kan digitalisera ditt bolag på:

1. Inkludera digital kompetens i ledningar och styrelser

På samma sätt som att en jurist och en ekonom är mer eller mindre obligatorisk i varje styrelse, och att en CFO och en CMO finns i varje ledning, bör även någon med digital kompetens ta plats på denna nivå. Varje bolag behöver jobba med digital affärsutveckling, och fundera på hur hela verksamheten kan digitaliseras. En av huvudfrågorna i både styrelsen och ledningen bör vara digitalisering – det räcker inte med att en avdelning eller projektgrupp jobbar med det.

Att anställa en digital marknadsförare under marknadschefen, eller en ansvarig för digitala kanaler under it-chefen, är inte nog. Fokuset på digitalisering måste flyttas till ledningen, allt annat är ohållbart i en värld där dessa frågor är kritiska för bolagets överlevnad. Digitalisering är något som måste finnas högt på agendan i varje roll och nivå i en organisation. Annars blir vi fast i politiska utmaningar som vi jobbar med att navigera, istället för att ta tag i det faktum att startups och asiatiska risktagande bolag springer om oss.

2. Implementera digitalisering i hjärtat av affären istället för i isolerade områden

Jag blir så frustrerad varje gång jag ser en digital lösning som mer eller mindre ställts in i ett rum för att visa att “vi är digitala”. Det kan exempelvis vara en digital skärm som visar andra saker än de man faktiskt är intresserad av, eftersom den inte är kopplad till resten av verksamheten. I flera fall är dessa lösningar implementerade för att testa något. Det resulterar i test som både har ett bristande underlag samt ger ett dåligt resultat, just för att de inte är en del av kärnverksamheten eller integrerad med denna.

Ställ dig istället frågor som: vilket problem löser vi för våra kunder? Hur tror vi att detta problem kommer lösas i framtiden? Kommer detta problem ens att finnas i framtiden? Prioritera sedan digitala aktiviteter som utvecklar kärnverksamheten och gör riktiga pilotprojekt för att testa nya saker.

3. Satsa på digital utbildning

Om vi ska lyckas digitalisera kärnverksamheten och ha digitala frågor på bordet oavsett nivå i organisationen, behöver vi utbilda oss. Vi behöver ta ansvar för att lära oss om nya tekniker, affärsmodeller och möjligheter. Vi behöver säkerställa att vi lyssnar på våra kunder och ser vilka trender som kommer. Vi vet att kunskap är makt – och det är inte annorlunda denna gången.

Dags för en utmaning!

Vill du börja redan din resa mot digitalisering redan idag? Då har jag en utmaning. Prata med tre personer som du vanligtvis inte pratar jobb med, och fråga hur de tror att din bransch kommer se ut om fem år. Jag kan nästan lova att du kommer bli förvånad.

Continue Reading

Så får du fler stora kunder med Account Based Marketing

2021-08-19

En guide till leadsgenerering på LinkedIn

2021-08-19

9 grupper du som jobbar med digital marknadsföring ska vara med i

2021-06-10