Skip to content
Sofia Enström2019-okt-12 06:01:005 min read

5 enkla steg mot en snygg YouTube-kanal

1. Kanalbild

Kanalbilden, eller bannern, syns högst upp på din kanal. Det innebär att det fångar dina tittare uppmärksamhet direkt. Det är precis som din Instagram-bio eller någon annan introduktion – du vill att den direkt ska ge en bild av vem du är och vad din kanal handlar om. Här är två exempel på det:

Neil Pater YouTube HeaderBesök Neil Patels YouTube-kanal

Huda Beauty YouTube HeaderBesök Huda Beautys YouTube-kanal

 
 

Bild & filstorlek
Okej, det här verkar vara riktigt tråkigt att börja med, men jag ska berätta varför det är viktigt. YouTube är en av få kanaler där ditt innehåll troligtvis kommer att synas i många olika enheter – mobil, surfplatta, dator och till och med TV. Det gör storleken på din kanalbild väldigt viktig, eftersom du vill att din kanal ska se bra ut var på alla enheter.

YouTube rekommenderar att du laddar upp en bild på 2560 x 1440 px för bästa resultat på alla enheter. Storleken på själva filen ska vara 6 MB eller mindre.

Följ det rådet! Du vill inte arbeta på en snygg kanalbild i timme efter timme, bara för att inse att den inte ser bra ut när du tittar på din kanal på en TV.

På grund av de olika format som krävs för olika enheter, kan storleken på din kanalbild vara lite svår att få till.Tur nog har YouTube skapat en kanalbildsmall. Den fungerar som en guide för hur din bild kommer att visas på olika enheter. De ger dig både en png- och psd-version, och du kan ladda ner den här.

Länkar till sociala medier
När du väl har fått en publik på YouTube vill du att de ska kunna hitta dig på andra plattformar också. Det kan enkelt göras genom att lägga till sociala medielänkar till din kanalbanner. Du kan lägga till högst fem länkar – men välj bara de mest relevanta. Din sajt, Instagram och Facebook kan vara tillräckligt.

Så här förklarar Google de fem stegen som krävs för att lägga till länkar till sociala medier i din kanalbild:

  1. Öppna din kanal på en dator och klicka på fliken Om. Om du har den nya YouTube-layouten klickar du på Anpassa kanal.
  2. Håll muspekaren över avsnittet Länkar och klicka sedan på Redigera.
  3. Klicka på knappen + Lägg till.
  4. Ange titel och webbadress för webbplatsen du vill länka till.Du kan lägga till upp till fem länkar.
  5. Klicka på Klar.
 
 

2. Kanaltrailer

Okej, det hääär är din Instagram-bio, men så mycket bättre. Det här är en chans för dig att presentera dig själv för alla som inte är prenumeranter på din kanal. Tänk på det som en filmtrailer – håll den kort, intressant och fånga dina tittare. YouTube har satt upp kanaltrailer på ett väldigt snyggt sätt, eftersom den bara visas för tittare som inte prenumererar på din kanal. Om de redan är prenumeranter ser de en av dina vanliga videor här istället. Det betyder att du i din kanaltrailer bör anta att tittaren inte vet något om dig.

Så här ställer du in en kanaltrailer i sju enkla steg, enligt Google:

  1. Ladda upp videon du vill ha som kanaltrailer.
  2. Öppna kanalen du vill hantera.
  3. Välj Anpassa kanal.
  4. Öppna fliken Hem.
  5. Klicka på fliken För nya besökare.
  6. Klicka på Redigera.
  7. Välj Byt trailer eller Ta bort trailer.
 
 

3. Videominiatyr

När din kanalbanner och kanaltrailer är klar, vill du gå vidare till dina videor. Eftersom ”föreslagna videor” är en viktig källa för att få visningar, vill du se till att det första intrycket av din video är riktigt bra. Detta kan göras genom att anpassa bilden som visas för att representera din video – även kallad en videominiatyr, eller thumbnail.

Sååå är vi tillbaka till bildstorlek igen! Den här dock gången tar vi oss dock igenom det mycket snabbare. Dina miniatyrbilder bör vara 1280 x 720 px, med en maximal filstorlek på 2 MB. Det var det. Snabbt, eller hur?

Miniatyrbilder kan laddas upp medan du laddar upp en ny video. Om du inte väljer en videominiatyr kommer YouTube att generera en åt dig. Lyckligtvis kan du ändra miniatyrbilder även efter att en video har publicerats. Det betyder att du kan gå tillbaka till dina gamla videor och ge dem ett helt nytt utseende.

Använd videominiatyren för att representera videon på ett roligt och intressant sätt, så att din publik får en större förståelse för vad de kan förvänta sig av videon. Beroende på vilken typ av kanal du har kommer de visuella aspekterna att variera mycket. En bra idé är dock att skapa någon typ av övergripande design, som gör att dina videoklipp ser enhetliga ut när de syns sida vid sida. Tänk på Instagram – precis som du vill att ditt flöde ska se bra ut, vill du att dina videominiatyrer ska vara sammanhängande. Här är exempel på hur det kan se ut:

Neil Patel Thumnails
Huda Beauty

 
 

4. Kanalikon

Din kanalikon är den lilla ikonen som visas bredvid ditt namn. Det kan också kallas din profilbild! Som standard är det den bild som är kopplad till ditt Google-konto, men du kan ändra det. För din kanalsymbol rekommenderas en 800 x 800 px-bild. Om det är en företagskanal har du troligtvis en bild med din logotyp. För ett personligt konto kan en bild av dig vara mer passande.

Såhär beskriver Googles hur ändrar du din kanalikon på din YouTube-kanal:

  1. Logga in på YouTube.
  2. Välj Din kanal under profilbilden högst upp till höger.
  3. Välj Anpassa kanal.
  4. Håll muspekaren över din befintliga kanalikon längst upp till vänster på bannern med kanalikonen.
  5. Klicka på Redigera.
  6. Klicka på Redigera och följ instruktionerna på skärmen.
 
 

5. Spellistor

Det här ger kanske inte den största visuella effekten, men det kan avsevärt förbättra upplevelsen av din kanal. Om du har många videor, hur ska en tittare hitta just den specifika video som den letar efter? Spellistor är svaret!

Du kan lägga till en video till en viss spellista när du laddar upp den, men du kan också lägga till videor som redan publicerats, till spellistor du skapat i efterhand.

Beroende på din kanal kommer du vilja sortera dina videor på olika sätt. Här är två inspirationskällor:

Neil Pater Playlists
Huda beauty playlists
Lycka till med din kanal!

avatar

Sofia Enström

Jag har alltid varit besatt av ord. Som barn var det enda jag gjorde att läsa och skriva bok efter bok. Verkar som att jag aldrig växte ifrån det. Min första mejladress kan ha inkluderat ordet "bokslukaren". Vi behöver inte gå in på det. För att uppfylla mina barndomsdrömmar (utöver att bli accepterad till Hogwarts) var jag naturligtvis tvungen att plugga kreativt skrivande. Det viktigaste jag tog med mig från kursen? Du kan inte sitta och vänta på att kreativitet ska falla ner i ditt knä, du måste själv ta tag i den.

RELATED ARTICLES