Så anordnar du en lyckad fotografering för sociala medier

Att jobba med sociala medier är nästan synonymt med att alltid behöva nya bilder. Som konsult märker man snabbt att tillgången på material varierar oerhört mycket mellan olika kunder. Vissa får stöd globalt med underlag, andra är bra på att själva anordna fotograferingar, och en tredje använder nästan uteslutande stock photos. Nästan oavsett vad, har det dock uppstått situationer där vi behöver en viss typ av bilder som inte finns. Därför har vi i nuläget anordnat många fotograferingar – och blivit rätt bra på det. Här är våra bästa tips.

Så anordnar du en lyckad fotografering för sociala medier

1. Publicering

Det kan verka omvänt att den här punkten kommer först, men låt mig förklara varför. Innan du anordnar en fotografering, är det viktigt att du vet hur du planerar att använda bilderna. På vilka plattformar ska materialet publiceras, och när i tid? Om du är ute efter evergreen content (sådant innehåll du kan använda i princip för alltid), är det kanske ingen idé att fota utomhus i Norrland under december, eftersom bilderna då endast kan användas under en begränsad period om de ska kännas aktuella. Är du istället ute efter bilder till er julkampanj är samma förutsättningar däremot perfekta.

Poängen är – innan du börjar planera inför din fotografering, var säker på att du vet hur du tänker publicera bilderna. 

2. Brief

Vi skriver sällan briefar, men vid fotografering är det verkligen ett måste. Briefen fungerar på ett kvitto att vi som konsulter, vår kund och fotografen har samma uppfattning om vad vi vill få ut av fotograferingen. Vi brukar oftast börja med att prata med kunden, för att därefter ta fram ett underlag vi kan använda för att välja en passande fotograf. Exempelvis var vår senaste fotografering intern, som Annelie gjorde för sina egna sociala kanaler. Fotografen, Marilia Bognandi, anlitade vi just för att hon var bra på att få sina fotoobjekt att slappna av, vilket var det uttrycket Annelie var ute efter.

Alltså, börja med en brief, anställ sedan en fotograf baserat på vad du kommer fram till. Bli inte rädd över att briefen kan se lång ut, för ju grundligare den är, desto bättre kommer fotograferingen att gå.

Exempel på vad som står med i en brief kan vara:

– Var ska vi vara? Behöver vi förflytta oss, eller stanna på samma plats? Behöver vi reka fotolocation eller har vår kund eller fotograf redan gjort det?
– Vad ska fotas? Produkter, personer, platser, eller allt det?
– Behöver vi någon modell? I så fall, vem ansvarar för att hitta en passande person? Vad ska modellen/erna ha på sig, och vem ansvarar för det?
– Hur ska bilderna användas?
– Är det någon vi behöver kontakta i förhand? Exempelvis höra av oss till ett café vi gärna vill fota på, eller fråga om vi kan låna någons hem.
– Måste eller vill kunden vara på plats, eller sköter vi fotograferingen själva?
– Behöver vi ta hänsyn till särskilda format, som Instagram Stories, banner på en sajt eller liknande?
– Vill vi även ha rörligt format?
– Prioriterar vi få, högkvalitativa foton, eller vill vi helst få till så många bilder som möjligt?
– Vilken känsla är vi ute efter? Fotostudio, lifestyle, båda, eller något helt annat?
– Vad har vi för budget?

När vi fått svaren på dessa frågor, får vi även en uppfattning om hur tidskrävande fotograferingen kommer vara. Utefter dessa parametrar kan vi hitta en passande fotograf. Det kan även vara bra att inkludera ett par inspirationsbilder som ger både fotografen och kunden en konkret känsla av vad vi är ute efter. Ju tydligare vi kan vara, desto lättare blir det att göra rätt!

Marilia Bognandi
Foto: Marilia Bognandi

 

3. Kontrakt

När du skrivit din brief och hittat den perfekta fotografen, är det dags att skriva kontrakt. Vi brukar vilja inkludera att vi har fullständiga rättigheter till bilderna, för att undvika framtida missar. Annars är det lätt att de bilder vi skulle få använda endast till en specifik kanal, hittas av en praktikant som tycker att de vore perfekta som annonser för ett helt annat syfte. Där vill vi inte hamna!

I kontrakt inkluderar ni även självklart avtalad summa, och exakt vad den innefattar. Får du alla bilderna i råformat, redigerade, retuscherade, eller köper du loss utvalda bilder? Ifall redigering kostar, hur mycket kostar den? Vad exakt innefattar redigering? Betalar du timpris eller per bild? Kostnader mellan olika fotografer kan variera enormt, så se till att du vet vad du får och vad du betalar för det.

Om även du är konsult och gör ett uppdrag för en kund, se även till att det är tydligt mellan dig och kunden vem som äger bilderna och hur de får användas.

4. Dagen för fotografering

Äntligen är det dags! Fotograferingen ska ske. Den här dagen kommer som sagt gå betydligt mycket smidigare om du har en genomarbetad brief. Hann du inte göra en innan beställningen? Okej, då har du chansen nu. 

Vi säger att du ska anordna en fotografering för ett bageri. Då kan det vara bra med ett körschema, som exempelvis ser ut såhär:

9:00
Ses på bageriet. Fotografen riggar ljus osv, jag dukar upp brödet som jag ringt i förväg och bett om att få uppskuret.

9:15
Fotografering av surdegsbröd och frallor mot en mörk bakgrund.

10:00
Förbered för fotografering av bakelser genom att duka upp ett bord med alla storsäljare, som om ett tårtkalas pågick.

10:20
Fotografera det uppdukade bordet. 

10:45
Bagaren fotas medan hen arbetar för att få till naturliga bilder.

11:30
Uppställda bilder av bagaren inomhus.

12:00
Uppställda bilder av bagaren utomhus.

12:15
Färdiga för dagen! Avrundar och städar upp.

Sällan går en tidsplan exakt som man tänkt sig, men återigen – ju mer du planerat, desto bättre går det. Du kan även be fotografen att visa bilder under tidens gång, för att se till att resultatet blir som du hoppats på. Det är mycket bättre att under dagen kunna göra justeringar, än att få bilder skickade till sig som är helt annorlunda än vad du förväntat dig.

5. Redigering

Som tidigare nämnt bör ert kontrakt inkludera vad som gäller kring redigering. Ifall redigering ska ingå, är exempelbilder i briefen som visar vilken känsla du är ute efter ett bra sätt att ge fotografen något att förhålla sig till. Det blir tydligare än att du med ord ska försöka beskriva vilken redigering du är ute efter.

Kom också ihåg att det är skillnad på redigering och retuschering. Man kan säga att redigering påverkar hela bilden, medan retuschering påverkar enstaka pixlar. Exempelvis, redigering kan handla om att ändra mättnaden eller färgtonen i bilden, medan retuschering kan handla om att “sudda bort” spretiga hårstrån eller reflektioner i blanka ytor. Se till att alla parter är medvetna om vilken typ av bildbehandling som förväntas.

Sist men inte minst – stort lycka till med er fotografering! Tveka inte att fråga er fotograf hur ni skapar de bästa förutsättningarna för just den personen. Och kom ihåg, man lär sig något av varje tillfälle!

 

Continue Reading

9 grupper du som jobbar med digital marknadsföring ska vara med i

2021-06-10

5 saker jag tar med mig från skrivläger

2020-03-07

Därför ska du ha en företagsprofil på Instagram och så skapar du en

2019-12-02